Artikel 2

China, de handelskoning.

Naam verslaggever: Matthijs Albrecht

China toekomstige moeder van alle handelsmarkten. Wat voor invloed heeft de import van Chinese producten op de Europese Unie en de wereldmarkt?
Wat is het geheim van China waardoor het als land zo succesvol is geworden? Zal China blijven groeien en zover voorlopen dat China zich mag bekronen tot onbetwiste handelskoning? Of zullen Europa & de Verenigde Staten de groei van China bijhouden? Eén ding is zeker, de wereldmarkt zal blijven groeien en zich ontwikkelen.

 

China is een van de grootste landen van de hele wereld. Meer dan 1,3 miljard mensen wonen er in dit land, ongeveer een vijfde van de gehele wereldbevolking. De bevolkingsgroei neemt nog steeds toe, ondanks het feit dat de regering heeft ingesteld dat de mensen maar 1 kind mogen hebben, ook wel de ‘één-kind politiek genoemd’. De één-kind politiek zou de explosieve groei moeten stoppen. Ongeveer 20% van de bevolking woont in de steden. Het platteland is daarentegen heel rustig. Tot begin deze eeuw werd China geregeerd door keizerlijke dynastieën(Dynastie=Een vorstenhuis dat regeert).
De geschiedenis van Europa kennen wij inmiddels wel, er zijn wel een paar duidelijke verschillen tussen China en Europa. Bijvoorbeeld dat wij als Europese Unie veel aandacht besteden aan het milieu en de werkomstandigheden wat in China duidelijk niet het geval is. Er zijn ook veel culturele verschillen zoals de talen, of op het gebied van eetgewoonten. Of de politieke verschillen, wij in Europa hebben een democratie en in China hebben ze het communisme.
Wat maakt China nou economisch zo succesvol? Veel Europese en Amerikaanse bedrijven vestigen zich in China, simpelweg omdat de regering van China zich bijna niet bemoeit met de werkomstandigheden van die bedrijven, zodat ze vrijheid hebben op economisch gebied. Het ene staatsbedrijf maakt het, en het andere staatsbedrijf verkoopt het met veel winst. En daarbij gelden hele lage lonen voor de arbeiders.
De mentaliteit van Chinese burgers is bijzonder goed, zij moeten nachten door werken, zeven dagen per week, om rond te komen. In Nederland is dat anders, wij kennen het minimumloon, de AOW en de bijstand. Aan het eind van de maand heb je altijd een inkomen. In tegenstelling tot China. Wij in Europa hebben nu grote last van de crisis, maar in China valt daar weinig van te merken. Volgens velen groeien de Aziatische bedrijven alleen maar. De werkomstandigheden van Chinese burgers zijn bar en bar slecht. Er wordt ook veel werk gedaan in de vorm van kinderarbeid. En de regering besteedt er maar heel weinig aandacht aan.
Analisten merken op dat China wil investeren in Europa om zo hun politieke invloed te vergroten. De invloed van de import van Chinese producten op Europa is duidelijk. Op bijna elke kledingstuk of apparaat of speelgoed etc. staat de tekst: ‘made in China’. Die zin geeft bijna al de hele hoofdgedachte van dit artikel weer, doordat China economisch zo snel ontwikkelt ligt de handel eigenlijk grotendeels in handen van dit China. Een paar feiten zijn hiervan dat door de crisis het BNP( bruto nationaal product) van Europa is gedaald. Daarentegen is het BNP van China de afgelopen jaren met 3,5 % gestegen.
Maar de grote vraag is: zal China blijven groeien? Europa is een van China’s belangrijkste handelspartners, wat erg voordelig is voor ons als Europeaan. Het IMF( Internationaal monetair fonds) verwacht dat China de komende jaren economisch met 9.5% nog gaat groeien. Als China niet meer zal groeien, gaat de economie drastisch achteruit, simpelweg omdat Europa bijna 75% van zijn producten uit China haalt, en Europa is daarbij niet de enige. Zou China kunnen uitgroeien tot onbetwiste handelskoning? “Wat niet kan is nog nooit gebeurd”, zegt een beroemd Chinees spreekwoord.


Comments are closed.